Archives

Identiteit 2.0

Dankzij Dynamo konden we een film maken rond identiteit met OKAN-leerlingen. (http://www.sintmartinusscholen.be/okan )

We willen graag de leerlingen de kans geven te tonen waar ze nu staan en waarvoor ze staan na 2 jaar onderwijs in Vlaanderen. Met de nieuwe OKAN-leerlingen gaan we op verkenning bij de leerlingen uit de eerste film. Hoe we dit zullen uitwerken zal het resultaat zijn van een co-creatief proces dat we samen met de jongeren doorlopen op een termijn van 3 maanden. Daarvoor verkennen we eerst samen met de leerlingen een aantal media-vormen (documentaire, interview, fictiedocumentaire, film, TV-reeks, reclame, stop-motion…). Daarna gaan we over tot het kiezen van een format en het schrijven van een scenario. De productie is de laatste stap. We werken samen met www.filmeducatie.be  die ons educatief ondersteunt bij het hele proces. CC Den Blank zorgt voor logistieke ondersteuning en voor de verspreiding en bekendmaking in Overijse van het eindproduct.

Persartikel identiteit 2

Identiteit 2.0 – projectbeschrijving

SPINSELS IN JE HOOFD

Wij wensen met de leerlingen van het vijfde jaar te werken rond geestelijke gezondheid en dit op een muzische manier.
Aandacht wordt besteed aan stress, depressie, burn-out, zelfmoordgedachten, faalangst, enz.. Wij beogen om met de leerlingen in dialoog te treden over dit thema in diverse lesonderdelen maar benaderen het ook via beeldtaal (film), dans- en dramalessen.

SPINSELS IN JE HOOFD – projectbeschrijving

EN TOEN WAS HET OORLOG

ENKEL VOOR SCHOLEN IN OVERIJSE

 Beste leerkracht,

Je zal merken dat het aanbod van CC Den Blank veel kleiner is dan vorige jaren. Op het ogenblik van het opstellen van de programmatie hadden we immers geen zicht op de mogelijke Coronamaatregelen in de schouwburg of op school. Tevens zijn er in CC Den Blank grote verbouwingswerken in het voorjaar van 2021.

Vandaar PLAN B: voorstellingen op school! Eventueel voor kleinere groepen!

Vooral bedoeld voor de scholen in de gehuchten van Overijse. GBO en ’t Kasteeltje kunnen naar Den Blank komen. Wij zullen ook daar de maatregelen van de overheid respecteren, zelfs als er geen scholen mogen gemengd worden of als klasbubbels nog van toepassing zijn.

Heb je interesse in een voorstelling op school, neem dan gewoon contact op met CC Den Blank?  Wij nemen de organisatie in handen en zoeken, samen met jullie, een geschikte datum.  Wij hebben wel een verantwoordelijke bij jullie nodig waarnaar de theatergroep kan bellen of mailen en die de praktische kant wat verzorgt. Bij sommige voorstellingen zal een verduisterde ruimte nodig zijn. Hou er natuurlijk rekening mee dat de beleving niet echt dezelfde zal zijn dan in een schouwburg met prachtige belichting en perfect geluid.

Ook belangrijk is dat jullie het maximaal aantal leerlingen inschrijven voor zo’n voorstelling. Dus niet een voorstelling voor 1 klas. Als er dus bvb. 8 tot 12 jaar staat verwachten wij dat al de leerlingen van deze leeftijdsgroep de voorstelling bijwonen. Deze voorstellingen kunnen meerdere keren per dag gespeeld worden. Anders is het voor ons financieel niet haalbaar.

De prijs voor jullie blijft dezelfde.

VOORSTEL: VERTELTHEATER HIKKETAKKETOE met EN TOEN WAS HET OORLOG

Misschien best plannen in het derde trimester gekoppeld aan een tentoonstellingsbezoek  “WOII in Overijse”. Deze tentoonstelling werd een jaar uitgesteld.

In 2020 zal het 75 jaar geleden zijn dat wereldoorlog II eindigde.

Naar aanleiding hiervan maakte verteltheater Hikke Takke Toe het verhaal:

“ En toen was het oorlog”.

 is een interactief aangrijpend muzikaal wereldoorlog II verhaal.

Wim Collin vertelt en Ben Vanderweyden speelt mondharmonica.

10 mei 1940….

Aline is 12 jaar en wil dolgraag kleermaakster worden. Zij heeft een fiets gekregen om elke dag naar de school in de stad te rijden. Maar haar plannen worden gedwarsboomd. De oorlog breekt uit.

Dit zal haar en de toeschouwers niet onberoerd laten… .

 

GRASLAND

ENKEL VOOR SCHOLEN IN OVERIJSE 

Beste leerkracht,

Je zal merken dat het aanbod van CC Den Blank veel kleiner is dan vorige jaren. Op het ogenblik van het opstellen van de programmatie hadden we immers geen zicht op de mogelijke Coronamaatregelen in de schouwburg of op school. Tevens zijn er in CC Den Blank grote verbouwingswerken in het voorjaar van 2021.

Vandaar PLAN B: voorstellingen op school! Eventueel voor kleinere groepen!

Vooral bedoeld voor de scholen in de gehuchten van Overijse. GBO en ’t Kasteeltje kunnen naar Den Blank komen. Wij zullen ook daar de maatregelen van de overheid respecteren, zelfs als er geen scholen mogen gemengd worden of als klasbubbels nog van toepassing zijn.

Heb je interesse in een voorstelling op school, neem dan gewoon contact op met CC Den Blank?  Wij nemen de organisatie in handen en zoeken, samen met jullie, een geschikte datum.  Wij hebben wel een verantwoordelijke bij jullie nodig waarnaar de theatergroep kan bellen of mailen en die de praktische kant wat verzorgt. Bij sommige voorstellingen zal een verduisterde ruimte nodig zijn. Hou er natuurlijk rekening mee dat de beleving niet echt dezelfde zal zijn dan in een schouwburg met prachtige belichting en perfect geluid.

Ook belangrijk is dat jullie het maximaal aantal leerlingen inschrijven voor zo’n voorstelling. Dus niet een voorstelling voor 1 klas. Als er dus bvb. 8 tot 12 jaar staat verwachten wij dat al de leerlingen van deze leeftijdsgroep de voorstelling bijwonen. Deze voorstellingen kunnen meerdere keren per dag gespeeld worden. Anders is het voor ons financieel niet haalbaar.

De prijs voor jullie blijft dezelfde.

VOORSTEL : JEUGDTHEATER KIP MET KOP met GRASLAND

‘Grasland’ is een bijzonder project van acteur Wim Van de Velde in samenwerking met grafisch kunstenaar Pieter De Decker

Sprookjesachtig theater voor, soms tussen en samen met peuters en kleuters

 Geruggesteund door sprookjesachtige illustraties en bewegende animatiebeelden, neemt Wim de peutertjes mee naar Grasland, een wereld vol lieve krioelende beestjes en verhalen.

Tussen vrolijk fladderende vlinders en kleurrijke bloemen, maken we kennis met een schuchtere schildpad, een slijmerig slakje, een olijke olifant en vooral een heel lief lieveheersbeestje.

We loeren in het koffertje van de schildpad, kietelen de slak tot ze giert van het lachen en schuiven samen met de heersbeestjes van de lange nek van de giraf. Onder begeleiding van mevrouw olifant en het plaatselijke eekhoorntjesorkest, toeteren we een lied voor kleine egel en dansen we samen met het hele lieve heersbeestje de stippen van ons lijf !

SPEELDUUR: 40 minuten

SPEELPERIODE: gehele seizoen

DOELGROEP: vanaf 2,5 jaar (instappertjes) tot en met 3de kleuterklas

DECOR/POPPEN/REKWISIETEN: Lutgart Bonnaerens

ANIMATIES/ILLUSTRATIES: Pieter De Decker

Speelbaar in elke te verduisteren ruimte 

Kip met Kop voorziet eigen projectie (incl. scherm) en belichting 

 

DE VRIENDELIJKE DRAAK

ENKEL VOOR SCHOLEN IN OVERIJSE 

Beste leerkracht,

Je zal merken dat het aanbod van CC Den Blank veel kleiner is dan vorige jaren. Op het ogenblik van het opstellen van de programmatie hadden we immers geen zicht op de mogelijke Coronamaatregelen in de schouwburg of op school. Tevens zijn er in CC Den Blank grote verbouwingswerken in het voorjaar van 2021.

Vandaar PLAN B: voorstellingen op school! Eventueel voor kleinere groepen!

Vooral bedoeld voor de scholen in de gehuchten van Overijse. GBO en ’t Kasteeltje kunnen naar Den Blank komen. Wij zullen ook daar de maatregelen van de overheid respecteren, zelfs als er geen scholen mogen gemengd worden of als klasbubbels nog van toepassing zijn.

Heb je interesse in een voorstelling op school, neem dan gewoon contact op met CC Den Blank?  Wij nemen de organisatie in handen en zoeken, samen met jullie, een geschikte datum.  Wij hebben wel een verantwoordelijke bij jullie nodig waarnaar de theatergroep kan bellen of mailen en die de praktische kant wat verzorgt. Bij sommige voorstellingen zal een verduisterde ruimte nodig zijn. Hou er natuurlijk rekening mee dat de beleving niet echt dezelfde zal zijn dan in een schouwburg met prachtige belichting en perfect geluid.

Ook belangrijk is dat jullie het maximaal aantal leerlingen inschrijven voor zo’n voorstelling. Dus niet een voorstelling voor 1 klas. Als er dus bvb. 8 tot 12 jaar staat verwachten wij dat al de leerlingen van deze leeftijdsgroep de voorstelling bijwonen. Deze voorstellingen kunnen meerdere keren per dag gespeeld worden. Anders is het voor ons financieel niet haalbaar.

De prijs voor jullie blijft dezelfde.

VOORSTEL: THEATER DE GROTE HAAY met DE VRIENDELIJKE DRAAK

Teun denkt dat hij alles weet van draken. Ze zijn bloeddorstig, gemeen en niet te vertrouwen. Maar eigenlijk heeft Teun nog nooit een echte draak gezien. Tot het dorp Zozaai opgeschrikt wordt door zo’n monster.

Tenminste… Hoorde Teun het goed? Was de draak aan het rijmen? Ook de draak is van slag. Iedereen is bang of wil bang zijn, omdat alle draken gemeen horen te zijn. Maar hij is toch niet gemeen? En juist een vriendelijke draak? Als Trees zich ermee bemoeit is het hek van de dam.

Teun denkt na. Is een vlinder zonder vleugels nog steeds een vlinder. En is een slang zonder staart nog steeds een slang? Of een schaap zonder wol, kan dat? Je hebt geen vleugels, geen tanden en geen vuur. Wat ben je nou voor een draak? Je bent een draak van niks!

De vriendelijke draak maakte Mark Haayema in 2012 bij Theater Gnaffel. Vervolgens verscheen ook het gelijknamige boek van zijn hand, dat inmiddels zijn derde druk heeft beleefd. Het verhaal is ook gespeeld met de muzikale begeleiding van een orkest en een koperkwintet van het Nederlands Philharmonisch Orkest.

SPEELPERIODE: gehele seizoen

SPEELDUUR: 45 minuten (opbouwtijd: 2u)

DOELGROEP: 4 – 7 jaar

MAXIMUM TOESCHOUWERS: 160

SPEELVLAK: 6m op 4m

REGIE EN POPPEN EN FIGUREN: Elout Hol

SPEL: Mark Haayema en Dennis de Groot

Kan ook in niet-verduisterbare locaties

Educatief materiaal ‘De vriendelijke draak’

Persrecensie

 

DE VERVLOGEN STAD

ENKEL VOOR SCHOLEN IN OVERIJSE

Beste leerkracht,
Je zal merken dat het aanbod van CC Den Blank veel kleiner is dan vorige jaren. Op het ogenblik van het opstellen van de programmatie hadden we immers geen zicht op de mogelijke Coronamaatregelen in de schouwburg of op school. Tevens zijn er in CC Den Blank grote verbouwingswerken in het voorjaar van 2021.

Vandaar PLAN B: voorstellingen op school! Eventueel voor kleinere groepen!
Vooral bedoeld voor de scholen in de gehuchten van Overijse. GBO en ’t Kasteeltje kunnen naar Den Blank komen. Wij zullen ook daar de maatregelen van de overheid respecteren, zelfs als er geen scholen mogen gemengd worden of als klasbubbels nog van toepassing zijn.

Heb je interesse in een voorstelling op school, neem dan gewoon contact op met CC Den Blank? Wij nemen de organisatie in handen en zoeken, samen met jullie, een geschikte datum. Wij hebben wel een verantwoordelijke bij jullie nodig waarnaar de theatergroep kan bellen of mailen en die de praktische kant wat verzorgt. Bij sommige voorstellingen zal een verduisterde ruimte nodig zijn. Hou er natuurlijk rekening mee dat de beleving niet echt dezelfde zal zijn dan in een schouwburg met prachtige belichting en perfect geluid.
Ook belangrijk is dat jullie het maximaal aantal leerlingen inschrijven voor zo’n voorstelling. Dus niet een voorstelling voor 1 klas. Als er dus bvb. 8 tot 12 jaar staat verwachten wij dat al de leerlingen van deze leeftijdsgroep de voorstelling bijwonen. Deze voorstellingen kunnen meerdere keren per dag gespeeld worden. Anders is het voor ons financieel niet haalbaar.
De prijs voor jullie blijft dezelfde.

VOORSTEL: THEATER TIERET: DE VERVLOGEN STAD

“Ik ga u een verhaal vertellen, zijn verhaal. Ik moét dat doen, voor het te laat is. Ik heb het hem beloofd. ‘t Is een verhaal zoals je er in uw leven misschien maar één tegenkomt. ’t Is ’t soort verhaal waar je niet voor kiest om het te vertellen. Dit is een verhaal dat mij gekozen heeft.”

Nog één keer zwaaien de poorten open. Nog één keer. Glip mee binnen. Doorheen straten vol verdwaalde gedachten. Langs kleine steegjes, vol vervaagde herinneringen en verborgen geheimen. Daar waar vergeten woorden gefluisterd en verboden dromen gekoesterd worden. Daar leeft hij. Daar, in de Vervlogen Stad.

Voor de Vertelcarrousel maakten we in het thema van de Jeugdboekenweek 2016 WEG VAN DE STAD een grootse minivoorstelling. Een groots verhaal over een ministad met een minipoortwachter. Later groeide deze vertelling boordevol prachtige poppen uit tot een fel gegeerde festivalvoorstelling, o.a. op het prestigieuze tweejaarlijkse festival Puppet International in Meppel (NL).

In deze bijzonder tijden werken we deze bijzondere voorstelling heel graag verder uit tot een warm dekentje dat we over ons publiek spreiden. DE VERVLOGEN STAD kan, met inachtneming van alle nodige maatregelen, op school zelf gespeeld worden.
Duurtijd: 30 min.

Concept, tekst en spel: Joost Van den Branden; Poppen: Patrick Maillard

Break a leg

Via dramatisch spel willen wij de creativiteit en de persoonsontwikkeling van onze leerlingen stimuleren en werken aan sociale en emotionele vaardigheden. Samen met Barbara Ericx (professionele dramadocente) werkten wij aan een lessenreeks waarbij alle facetten van theater aan bod komen.

Break-a-Leg-projectbeschijving

Dansen doorheen de geschiedenis !

We gaan al dansend de geschiedenis door met beeldmateriaal over de periode en aangepaste inhoud maar vooral om de tijdsgeest te ondergaan via beweging. Ook leggen wij linken naar dansen in andere culturen. Samen met Ilke Bartholomees (deskundige) werken wij rond volgende onderdelen:

1) De Prehistorie: ontwikkelen van vaste patronen tot een rituele dans met een doel ( bvb. beïnvloeden goden voor een goede oogst.

2) De oudheid: soldaten oefenen dans om hun lenigheid, kracht en concentratie te verhogen (o.a. pyrissche dans). Gevechtsdansen dus met ook een link naar de capoeira.

3) De Middeleeuwen: de kerk beteugelde dansen en zette dit om in processies. We dansen in een lange rij…. maar hebben ook aandacht voor de toenmalige dodendansen (Memento Mori) en de opkomst van de klassieke volksdans.

4) De nieuwe tijd: we werken rond pantomimische elementen in de dans (commedia dell’arte) tot vermaak van de koning maar werken ook rond hofdansen (etiquette) met ‘basse danse’ en ‘danse haute’.

5) Onze tijd: meer belang aan inhoud en emoties maar minder op de vorm. We gaan op zoek naar welke dans bij welke leerling past (de tijd van emancipatie, individuele benadering.

Dansen-doorheen-de-geschiedenis – projectbeschrijving

Ik voel, ik denk, ik zeg en schrijf

We zijn van plan om samen met de leerlingen op pad te gaan, zichzelf beter te leren kennen, hun communicatievaardigheden te versterken en hen vooral bewust te laten omgaan met communicatie. Media zijn daarvoor hulpmiddelen, maar kunnen ook een negatieve invloed hebben op hen: denk maar aan cyberpesten en haatmails, die reeds bij jongere gebruikers voorkomen. Het is de bedoeling dat leerlingen kritischer worden en we hen ook kritisch laten kijken en luisteren naar media.

Ik voel ik denk – projectbeschrijving

Sociaal Vaardig

Wij dienen dit project in om bewust vakoverschrijdend sociale vaardigheden aan te leren, hierover reflecties te doen maar ook oefeningen inbouwen om bvb. via muzische vorming deze vaardigheden te bevorderen.

Projectaanvraag