Archives

KLASSIEKE MUZIEK 1900-1950

Expressionisme en Neo-classicisme. Lezing met heel wat luisterfragmenten.

Wij genieten van Stravinsky, Prokofjev,  Bartok, Britten enz…

In de muziek verscheen het begrip expressionisme na de Eerste Wereldoorlog in 1918. Een aantal Oostenrijkse componisten beoogden een expressieve en emotionele muziek waarin het innerlijke leven van de mens tot uiting werden gebracht  Het Neoclassicisme is een muziekstroming uit de jaren twintig waarin werd teruggegrepen op muziek uit de barok en romantiek.

Arthuur vertelt hierover op zijn begeesterende manier.

 

Kunst in Overijse

Het is weer zover:  Kunst in Overijse opent zijn deuren in CC Den Blank! Deze grote tentoonstelling vindt om de twee jaar plaats, traditioneel tijdens en rond de Druivenfeesten. 

Al vele jaren kan Kunst in Overijse prat gaan op een grote belangstelling van kunstenaars en kunstliefhebbers. Meer dan 50 kunstenaars uit Overijse tonen hun artistieke talent en dit in allerlei disciplines en materialen: acryl, keramiek, brons, aquarel, olieverf, glas, juwelen, fotografie, lampen, een raamtekening, textiel en nog veel meer.

Om en bij de 300 kunstwerken worden tentoongesteld in het hele gebouw. De deelnemende kunstenaars vind je later terug op deze website.

Van harte welkom op de feestelijke vernissage op donderdag 19 augustus om 20u.

Laat je prikkelen en kom een kijkje nemen!

Concertfilm

In januari verscheen Bitterzoet, het vierde album van de Nederlandse artieste Eefje de Visser. Door de coronacrisis viel de promotour voor de plaat in het water. Maar Eefje en haar Belgisch-Nederlandse band waren in topvorm en verrassen hun fans met een unieke concertfilm: Bitterzoet. De film is meer dan enkel de registratie van een live sessie: de opnames vinden plaats in De Robot Studios, een Gentse loft bestaande uit één grote ruimte waarin Eefje werkt, slaapt en leeft met haar man en muzikale wederhelft Pieterjan. De hele film ademt de eigenheid en de esthetiek van de groep en maakt van Bitterzoet een tijdloze en erg persoonlijke film.

 

 

 

 

Band:
Annelie de Vries – synths, toetsen, zang
Aysha de Groot – zang, dans
Daan Schepers – synths, bas, zang
Eefje de Visser – zang, gitaar, dans
Klaas de Somer – drums, elektronisch, akoestisch
Wieteke Wijte – zang, dans

Crew:
Pieterjan Coppejans – muzikale live productie, opname, mix
Randall Diagre – licht
Cis van Robaeys – ableton, monitors, assistentie techniek
Tim Vanhaecke – tourmanagement, productie
Hanne Valckenaers, Ilka Bardijn, Fien Deman – productie/management
Michiel Venmans, Jaan Stevens, Sander Blok, Ellen Gubbels – beeld
Julie Van Crombrugge – art direction

Film

De film volgt de reis van een jongen, die door zijn vervolgde ouders toevertrouwd werd aan een oudere pleegmoeder. De oude vrouw sterft snel en de jongen is alleen, dwalend door het platteland, van dorp naar boerderij. Terwijl hij worstelt om te overleven, wordt hij geconfronteerd met buitengewone brutaliteiten aangericht door de onwetende, bijgelovige boeren en is hij getuige van het angstaanjagende geweld van de efficiënte, meedogenloze soldaten, zowel Russische als Duitse. Wanneer de oorlog eindigt, is hij voor altijd veranderd.

Gebaseerd op de veelgeprezen roman van Jerzy Kosinski.

 

Film

1945, Leningrad. De oorlog heeft de stad verwoest, de gebouwen liggen in ruïnes, de inwoners zijn fysiek en mentaal uitgeput. Nu de helse belegering eindelijk voorbij is, kruipt het dagelijkse leven langzaam maar zeker terug overeind. Twee jonge vrouwen, Iya en Masha, proberen de draad van hun leven terug op te pikken. Iya werkt als verpleegster in een ziekenhuis voor oorlogsveteranen en zorgt ondertussen voor de zoon van haar vriendin. Wanneer Masha definitief terugkeert van het front, moeten ze samen zowel oude als nieuwe trauma’s het hoofd bieden.

‘Beanpole’ was de Russische oscarinzending en wordt onthaald als één van de beste films van het jaar.

 

 

★★★★★ “Beanpole is sfeerrijk, verstild, intens en intimistisch. Cinema die je fysiek voelt, moet voelen, een film die in je ziel kruipt.” – Filmmagie

★★★★ “Beanpole is een ongenadige én onvergetelijke kijkervaring.” – De Morgen

★★★★ “De visualisatie is indrukwekkend. Dit is sowieso een film die in de bioscoop moet worden ondergaan.”  – Cinemagazine

★★★★ “Kantemir Balagov, nog maar 28 jaar oud, wordt veelvuldig genoemd als de nieuwe belofte van de Russische film en na het zien van deze film kun je niet om die gedachte heen.” – Trouw

Film

John David Washington is de Protagonist in Christopher Nolan’s nieuwe scifi-actiefilm Tenet. Slechts gewapend met één woord – Tenet – moet de Protagonist de wereld zien te redden van de ondergang, reizend door een schemerwereld van internationale spionage op een missie die zich afspeelt buiten de bestaande tijd. Niet tijdreizen, maar inversie.

 

Dansproject 2022

Dit dansfestival zet zes jonge en talentvolle danscompagnies uit Vlaanderen samen op één podium. Ze brengen straf en vernieuwend werk binnen de hedendaagse danskunst en behaalden hiermee vele prijzen zoals de Prijs voor Jong Danstalent en Concours International de Choréographie. Danspunt bekroonde elk van hen tot Ambassadeur van de hedendaagse dans in Vlaanderen. Ze zijn regelmatig te zien op internationale dansfestivals.

Je wordt getrakteerd op een gevarieerd en avondvullend programma met een mix van professionele choreografieën van Compagnie Cocon uit Leuven, Junior Company uit Bornem, Impuls Company uit Geel, Arlekino uit Antwerpen, Polydans uit Kortrijk en deCompagnie uit Lier. De gastchoreografieën worden later bekend gemaakt.

Voortbouwend op het succes van de vorige edities brengt dit collectief opnieuw een sterk en gevarieerd programma met zes gloednieuwe creaties, gedanst door jonge, trappelende talenten. Door de verscheidenheid aan choreografen is deze avond altijd boeiend en afwisselend, een ‘must’ voor alle echte dansliefhebbers!

Ook toegankelijk voor jongeren vanaf 10 jaar

I.s.m. Compagnie Cocon o.l.v. Jennifer Regidor

OP ONTDEKKINGSREIS BINNEN ONS BRILJANTE BREIN

De Vlaamse neuroloog Steven Laureys is een wereldautoriteit en kandidaat-Nobelprijswinnaar voor zijn baanbrekend onderzoek naar het bewustzijn en ons brein.

Als professor aan het departement neurologie van het Sart Tilmanziekenhuis in Luik doet hij onderzoek naar het bewustzijn bij patiënten in coma of in een stadium van vegetatief of minimaal bewustzijn.

In deze lezing neemt hij je mee op een boeiende reis naar onze geest, van pasgeborene tot oudere. Je krijgt antwoord op vele wonderlijke vragen over de krachten en de grenzen van ons briljante brein.

Hoe werken onze hersenen, gaan we ooit gedachten kunnen lezen? Hoe weten we of comapatiënten nog bewust zijn en hoe communiceren we ermee? Wat is dat, een bijna-dood-ervaring en hersendood zijn? Wat kunnen we met hypnose, welke delen van de hersenen dienen waarvoor? Welke rol spelen beweging, voeding, sociale contacten, hypnose, slaap, computers, huisdieren, dementie? En kan je je hersenen trainen via meditatie?

Met zijn bevlogen manier van vertellen bezorgt hij je beslist een boeiende en leerrijke avond.

Over zijn vorige boek in ‘Van Gils en Gasten’:

De Bourgondiërs

Met ‘De Bourgondiërs’ schreef Bart Van Loo een ongeziene voltreffer: meer dan 150.000 verkochte exemplaren, lyrische recensies en één van de best beluisterde podcasts uit de Lage Landen. Om zijn zegetocht in stijl af te sluiten bewerkte meesterverteller Van Loo zijn oerverhaal tot een uniek stuk verteltheater.

Waar komen we vandaan? Om die vraag te beantwoorden doorkruist Bart Van Loo de middeleeuwen. Hij neemt ons op sleeptouw langs brandstapels en banketten, de pest en riddertoernooien, Jeanne d’Arc en Filips de Goede. Een historische rollercoaster die eindigt bij het ontstaan van de Lage Landen.

Denk aan veldslagen à la Game of Thrones. Denk aan de prentenboeken van ’s Lands Glorie. Denk ook aan de geschiedenislessen van je allerbeste leerkracht. Humor en spanning. Anekdotiek en inzichten. Maak je klaar voor een wervelende brok cultuurgeschiedenis.

Uit de pers:

  •  “Een gedreven verteller die ‘s avonds rond het kampvuur schitterende verhalen vertelt terwijl de anderen ademloos zitten te luisteren. Het is oeroud en het werkt nog steeds.” (Bert Kruismans)
  • “Onderhoudend én begeesterend” (Jan De Smet)
  • “Hooggespannen verwachtingen na de geweldige podcast. Compleet ingelost: geestig, 1,5 uur volle aandacht opeisend en een zeer slim en helder slotwoord over identiteit.” (KNACK)
  • “Van Loo strooit met etymologische weetjes, en verbindt historische materie moeiteloos met Silicon Valley, Robocop en Mart Smeets. Een geweldige verteller die boeit van de eerste tot de laatste seconde. Een ode aan de kracht van het woord.” (NRC)
  • “De stem die Matthijs tot zwijgen bracht. Bart Van Loo vertelt, vertelt, vertelt. Dan moet je wel ademloos luisteren.” (de Volkskrant)

 

 

PRINS-S

Ik prinses? Jij prinses? Zij/hij prinses? Wat is een prinses? Is een prinses altijd bevallig, beleefd, zoet en fijn? Kan een prinses ook stoer, slordig, cool of sportief zijn? Passen prinsessen allemaal in dat ene, perfecte vakje klein? Of zou er voor iedere prinses een eigen, ander vakje zijn? 

 

Frans neemt in zijn laatste 4Hoog productie de prinses op de korrel. Hij slaat hiervoor de handen in elkaar met 3 bonte actrices (met een hoekje af) en out-of-the box componiste Liesa Van der Aa.

 

CREDITS:

Regie: Frans Van der Aa 

Spel: Debbie Crommelinck, Lien Wildemeersch & Evelien Van Hamme 

Muziek: Liesa Van der Aa

Decor: Kris Van Oudenhove

Kostuums: Jana Roos