The Courage to be Disliked

Datum
donderdag 20 mei 2021
⊗ 20:30 tot 21:50

Prijs
Abonnement: € 10,00
VVK: € 10,00
Kassa: € 10,00

Locatie
Online


Nog 99 tickets te koop.Bestel tickets Bestel abonnement

Compagnie de KOE

The Courage to be Disliked

Een puissant rijke vrouw daalt elke week de marmeren trappen van haar penthouse af, recht naar de borrelende onderbuik van de stad. Daar observeert, fileert en memoriseert ze tot in detail wat ze ziet, hoe weerzinwekkend ook. Na elke tocht deelt ze haar mijmeringen: ze mag dan wel rijk zijn, ze is ook genereus. 

Natali Broods speelt voor het eerst bij de KOE alleen. Met een documentaire over een toneelstuk dat over maken van een documentaire gaat, trekt de KOE alle digitale registers open. Verwacht je niet aan een doorsnee live stream, maar bereid je voor op een gloednieuw genre: de scripted reality one woman live stream making of show. De KOE komt naar je toe. Met een camera als extra personage en Overijse als figurant, staat de KOE met een been op je stoep, en met het andere op het podium. Het resultaat is een dynamische, multimediale voorstelling waarmee de KOE op haar typisch eigengereide wijze de rekbaarheid van begrippen als afstand en aanwezigheid uitdaagt. Goed om weten: net als bij een klassieke voorstelling is het aantal plaatsen voor de live stream beperkt. Bestel dus tijdig je tickets!

‘De kans is groot dat de manier waarop wij de wereld zien en beschrijven zeker niet de enige juiste beschrijving van de werkelijkheid is. Maar wel de meest relevante. Want zoals wij naar de wereld kijken, zo zou iedereen dat willen doen. Iedereen wil rijk zijn.’

The Courage to be Disliked is een theatrale monoloog over idealisme en compensatie, over de vanzelfsprekendheid waarmee de wereld zich naar je vormt als je rijk en geprivilegieerd bent, en over wat daarbuiten aan werkelijkheid bestaat.

CREDITS

Tekst Willem de Wolf 

Spel Natali Broods 

Regie Peter Van den Eede   

Licht en decor Bram De Vreese   

Productie de KOE

 

IN DE PERS

‘De Wolf schreef een bijzonder rijke tekst, met hilarische en lang uitgesponnen anekdotes (…), maar ook vol snijdende maatschappijkritiek. (…) Bij momenten worstelt Broods wat met de complexe tekst van De Wolf, maar meestal zet ze zijn slimme zinnen gezwind naar haar hand. Met haar naturel, haar intimistische acteerstijl en steeds weer die ontwapenende lach bewijst ze hier alweer wat een fenomenale actrice ze is.’

De Standaard ★★★★

‘Zo maak je dus een doordachte onlinevoorstelling.’ 

De Morgen ★★★★

‘Een verduiveld slim en vermakelijk ding waarin theater en film in elkaar grijpen, zoals elektrische en brandstofaandrijving in een hybridewagen.’

Knack Focus ★★★★

‘Natali Broods is fenomenaal als rijke vrouw die ‘gewone mensen’ observeert. (…) In poëtisch geformuleerde, maar in de kern vaak wrede observaties toont de KOE op intrigerende manier hoe dergelijk denken kan werken.’

De Volkskrant ★★★★

‘De tekst die door De Koe-ancien Willem De Wolf geschreven werd, is gelaagd, niet gemakkelijk en zeker niet hapklaar. Het personage dat Broods vertolkt is op een aparte manier obsceen, en laat De Koe toe te filosoferen zoals alleen zij dat kunnen.’ 

Het Nieuwsblad ★★★

‘In een sterk geschreven (Willem De Wolf) en uitmuntend gespeelde monoloog onderzoekt De Koe de ideologie van de allerrijksten en houdt ze tegelijkertijd het publiek een spiegel voor over hoe om te gaan met privileges. (…) Het resultaat is een gelaagde voorstelling die ook de blik naar binnen richt en de grenzen van engagement en idealisme in de kunst kritisch bevraagt.’

Etcetera

‘Het bijzondere van ‘The courage to be disliked’, is dat het peilt naar wat het werkelijk doet met een mens om stinkend rijk zijn. (…) De tekst, en de manier waarop Natali Broods die brengt, is een griezelig levensechte pastiche van wat je dan kan verwachten.’

PZAZZ

‘In The Courage To Be Disliked deconstrueert het gezelschap het bestaan van een geprivilegieerde vrouw. Het pelt via verschillende media de verschillende laagjes van haar masker af, tot op het punt dat er een afschuwelijk, gapend niets overblijft.’

Theaterkrant

‘Geen enkele andere toneelauteur is er zo goed in om de vorming van gedachten in kaart te brengen als Willem de Wolf. Zijn teksten lezen vaak als een rechtstreeks inkijkje in een onrustig hoofd: er ontvouwt zich een reeks ideeën, die vervolgens weer wordt tegengesproken, aangepast en opnieuw gelanceerd. De personages van De Wolf zijn net zozeer met zichzelf in gesprek als met elkaar en het publiek.’

NRC next

‘De Koe schittert weer in tegenstrijdigheden binnen deze voorstelling zelf en binnen hun repertoire waardoor finaal het absurdisme of het gevoel dat ze je gewoon weer wat blaasjes aan het wijsmaken zijn op een geleerd toontje zodat je er makkelijker in zou tuimelen, ons vooral bijblijft.’

Concertnews ★★★1/2

 



Print